Prawda czy fikcja?
Poprzednie ćwiczenie pokazało twojemu dziecku, że zadanie prostego „otwartego” pytania: „A co by było, gdyby…?” może uruchomić w jego głowie proces twórczego myślenia i doprowadzić je do sformułowania wielu błyskotliwych i pełnych fantazji pomysłów. Wykorzystywanie wyobraźni to tylko jeden sposób wpadania na genialne pomysły. Inny to kwestionowanie wszystkiego, co wiemy o rzeczach, i poszukanie nowych możliwości. By w pełni wykorzystać swoje naturalne uzdolnienia, dziecko musi poznać obie te sztuczki geniusza. Wykonując to ćwiczenie, twoje dziecko nauczy się, jak wykorzystywać swoją zdolność krytycznego myślenia i logicznego rozumowania w celu formułowania samodzielnych pomysłów opinii. Nauczenie się używania mocy krytycznego myślenia logicznego rozumowania do odróżnienia prawdy od zmyślenia jest ważną sztuczką geniusza. Tylko nieustannie kwestionując to, co wiemy – albo czego nie wiemy – pozwala nam czynić postępy i dokonywać odkryć. Historia wielokrotnie tego dowiodła. Dziś wydaje się nam zabawne, że ludzie byli kiedyś przekonani, iż Ziemia jest płaska i osłupieli, kiedy się okazała kulą! Tylko przez pytanie „A co by było, gdyby…?” myślenie ludzi o kształcie Ziemi wzniosło się na wyższy poziom. Dodatkowo, odwaga krytycznego myślenia o wcześniejszej teorii „płaskiej Ziemi” przyniosła logiczne argumenty na rzecz nowej teorii jej kształtu. Wielcy myśliciele zawsze wiedzieli, jak wykorzystywać krytyczne myślenie, żeby wznieść się na wyższy poziom myślenia – niezależnie od tematu. Kolejne ćwiczenie nauczy tej umiejętności również twoje dziecko.