Wyobraźnie z dzieciństwa
Pamiętasz jak zdarzyło się, że w skłębionej chmurze za dnia lub w cieniu tańczącym nocą na ścianie słabo oświetlonego pokoju dostrzegłaś królika, na co znajomi stwierdzili, że to wcale nie królik tylko ptak? Z początku mogłaś nie widzieć, że «twój» królik może być również «ich» ptakiem. Dopiero gdy opisali ci szczegóły postrzeganego obrazu, ty także dostrzegłaś ptaka. Pamiętasz, jak jako dziecko złapałaś szczotkę do włosów, łyżkę czy ulubiony wazonik porcelanowy mamy i wyśpiewywałaś do tego „mikrofonu” stojąc przed lustrem? Tylko dzieci potrafią nadać czemukolwiek specjalne znaczenie i drobny przedmiot urasta w ich wyobraźni do rangi symbolu. Rozwijanie tej umiejętności kształci przyszłych odkrywców i wynalazców. Zachowanie przez dziecko zdolności postrzegania rzeczy w różny sposób jest podstawą genialnego myślenia. Przedstawiam ćwiczenie, które dobitnie uświadomi dzieciom i pomoże im rozwinąć ich naturalną zdolność rozwiązywania nowych problemów i odpowiadania na nieoczekiwane pytania. W połączeniu z ćwiczeniami opisanymi w następnym rozdziale składa się to na dobre przygotowanie do rozwiązywania testów uzdolnień (o testach uzdolnień była mowa w rozdziale 2).